– Θα ισχύσει για τα αυτοκίνητα άνω των 1929 κ.εκ. που κυκλοφορούσαν το 2012
Από φέτος αντί του 2014 που είχε προγραμματιστεί (και νομοθετηθεί στο φορολογικό νομοσχέδιο του Ιανουαρίου) θα ισχύσει τελικά ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης, με ρύθμιση που συμπεριλήφθηκε εκτάκτως στο πολυνομοσχέδιο που αφορά στα προαπαιτούμενα για τη δόση του Ιανουαρίου ύψους 9,2 δις Ευρώ.
Το Υπουργείο Οικονομικών στοχεύει με την επιβολή του συγκεκριμένου φόρου στην είσπραξη 110 εκατ. Ευρώ ετησίως. Η συγκεκριμένη πρόωρη επαναφορά του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε εισαγωγείς, εμπόρους αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Ειδικότερα ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης επιβάλλεται από φέτος (2013) σε ιδιοκτήτες ΙΧ κυβισμού άνω των 1.929 κ.εκ., σε δεξαμενές κολύμβησης (πισίνες), αεροσκάφη και ελικόπτερα.
Ο Φόρος θα υπολογίζεται επί των τεκμηρίων που θα προκύψουν από τις φετινές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος για τα περιουσιακά στοιχεία που κατείχε εντός της χρήσης του έτους 2012 καθώς και άλλα στοιχεία που έχει στη διάθεση της η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Έτσι, ακόμη και αν αύριο καταθέσουν τις πινακίδες κυκλοφορίας τους οι κάτοχοι αυτοκινήτων, δεν γλιτώνουν την καταβολή του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης, ο οποίος θα ισχύει και για τη χρήση του 2012.
Συγκεκριμένα για τα ΙΧ ο φόρος υπολογίζεται αναλυτικά ως εξής:
1) Για επιβατικά αυτοκίνητα από χίλια εννιακόσια είκοσι εννέα (1.929) κυβικά εκατοστά έως δυόμιση χιλιάδες (2.500) κυβικά, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο) επί συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%).
2) Για επιβατικά αυτοκίνητα από δυόμιση χιλιάδες (2.500) κυβικά εκατοστά και άνω, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο) επί συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%).
Για παράδειγμα ο φόρος ξεκινά από τα 308 ευρώ για «δίλιτρο» πενταετίας και ανέρχεται σε 1.780 ευρώ για αυτοκίνητο 3.000 κυβικών που δεν έχει κλείσει πέντε χρόνια από την ημέρα ταξινόμησης.
Από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των δέκα (10) ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.
Ο νέος φόρος αφορά περίπου 100.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων. Την τελευταία 5ετία (2008-2012) έχουν διατεθεί περίπου 82.000 καινούργια αυτοκίνητα με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ. ενώ αν προστεθούν και εκείνα που έχουν ταξινομηθεί από την 1-1-2003 έως και τα τέλη του 2007, τότε ο συνολικός αριθμός τους ξεπερνά τις 180.000 αυτοκίνητα. Ωστόσο τα πολύ υψηλά τέλη κυκλοφορίας αλλά και τα τεκμήρια διαβίωσης έχουν οδηγήσει χιλιάδες ιδιοκτήτες στην κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας, τάση που αναμένεται να επιδεινωθεί με τον συγκεκριμένο φόρο.
Για πισίνες, εσωτερικές και εξωτερικές, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο) επί συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%). Ενδεικτικά, σε πισίνα 30 τετραγωνικών μέτρων ο φόρος θα είναι 960 ευρώ τον χρόνο και σε πισίνα 50 τ.μ. φθάνει τα 1.600 ευρώ.
Για αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα, ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο) επί συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%).
Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης θα βεβαιώνεται με βάση τις δηλώσεις που θα υποβάλλονται και θα εμφανίζεται στο εκκαθαριστικό σημείωμα υπολογισμού του φόρου εισοδήματος κάθε οικονομικού έτους. Ειδικά όμως για φέτος και εξαιτίας της πρόωρης επιβολής του ο Φόρος θα βεβαιωθεί με ξεχωριστό σημείωμα, και όχι μέσα στο εκκαθαριστικό της δήλωσης εισοδήματος.